Atsako ekspertai: viskas, ką apie nesąžiningus klientus ir skolų išieškojimą turi žinoti „freelanceriai“

2017.11.01

Bene nemaloniausia problema, su kuria gali susidurti laisvai samdomas specialistas – laiku sumokėti vengiantis arba apskritai to nedarantis klientas. Kokių priemonių imtis, susidūrus su nesąžiningu klientu, „CFlow“ rubrikoje „Atsako ekspertai“ pasakoja skolų išieškojimo specialistė Kristina Šimkuvienė.

– Turite ne vienerių metų skolų valdymo ir išieškojimo patirties. Ar daug laisvai samdomų specialistų, nukentėjusių nuo nesąžiningų klientų, per tą laiką kreipėsi į jus?

– Pastaraisiais metais laisvai samdomų specialistų (freelancerių) skaičius sparčiai didėja, todėl natūralu, kad mokėjimo už paslaugas klausimai ėmė kilti dažniau. Verslo santykiuose anksčiau ar vėliau atsiranda skolų problema, nuo to niekas nėra apsaugotas. Nors esu įsitikinusi, kad nėra gėda prašyti savo uždirbtų pinigų, tačiau freelanceriai vis dar per ilgai atidėlioja šį nemalonų klausimą, ypač dirbdami su gerai pažįstamais žmonėmis. Dažnas viliasi, kad problema išsispręs savaime, apeliuoja į sąžinę, neretai baiminasi prarasti klientą, galiausiai, tiesiog nežino, kokias poveikio priemones taikyti.

Kokios pagalbos paprastai prireikia freelanceriams ir kaip dažnai įmanoma jiems padėti?

– Dažniausia problema – nėra užfiksuotas skolos susidarymo faktas, dėl ko prarandama galimybė reikalauti skolos mokėjimo. O jis neužfiksuojamas tada, kai dirbama be sutarčių, neišrašomos sąskaitos-faktūros bei netinkamai įforminamas darbų perdavimas. Kam reikalingas visas šis popierizmas? Atsakau: gali pakakti vos vieno lapelio, kuris maksimaliai sumažintų neatsiskaitymo riziką ir suteiktų galimybę reikalauti skolos apmokėjimo. Nesant įrodymų, skolos atgavimo procesas labai pasunkėja arba tampa neįmanomas. Tuo pasinaudoja skolininkai, ne kartą girdėjau, kad pareikalavus apmokėjimo, šie įsigudrina netgi grasinti. Tačiau esu įsitikinusi, kad bet kokioje padėtyje galima ir reikia ieškoti išeičių.

Visų pirma freelanceris pats gali sau padėti: visi susitarimai turi būti sudaromi raštu. Taip pat prieš pradedant bendradarbiavimą pravartu įvertinti kliento mokumą ir patikimumą. Apie įmones daug informacijos galima rasti internete, užklausti kitų paslaugos teikėjų, laisva forma pasikalbėti su įmonės darbuotojais. Žinią apie vėlavimus mokesčiams reikėtų vertinti rimtai. Apie freelancerį informacijos bus mažai, tačiau socialinio profilio anketa gali būti ne mažiau iškalbinga. Apskritai šiuo metu plintantis būdas su klientu užmegzti kontaktą socialiniuose tinkluose sudaro iliuziją, jog žmones tarsi pažįstame, nors iš tikro taip nėra. Būtina visada pamatyti galiojantį individualios veiklos dokumentą, nes jame yra realūs ir reikalingi duomenys, kurių gali prireikti susidarius įsiskolinimui. Taip pat klientas gali pateikti asmens kredito istorijos ataskaitą, kurioje bus matyti jo mokumo reitingas. Jeigu paslaugą ketinama teikti pažįstamam žmogui, nereikėtų drovėtis surašyti skolos raštelį arba sutartį (šie dokumentai turi atitikti tam tikrus reikalavimus). Atsisakymas tai daryti taip pat gali pasitarnauti kaip informacija.

Jei vis dėlto nutiko taip, kad susidarė skola, nereikėtų uždelsti mokėjimo momento. Kai skola įsisenėja, skolininkui pačiam darosi sunkiau ją padengti. Geriau apie įsiskolinimą reguliariai priminti raštu (galima surašyti oficialų raštą), nepaleisti skolininko iš akiračio, susitarti dėl susitikimo. Vienas iš pasyvių kovos būdų galėtų būti įtraukimas į „juoduosius sąrašus“, kuriais tarpusavyje dalinasi laisvai samdomi specialistai.

– Kaip manote, kas paskatina kai kuriuos žmones elgtis nesąžiningai ir neatsiskaityti už suteiktas paslaugas, įsigytas prekes?

– Tų situacijų būna daug ir įvairių. Vienas iš prigimties nesąžiningas, o kitą aplinkybės užspeičia į kampą taip, kad ir sąžiningas gali pasirodyti blogiečiu.

Svarbu kuo daugiau pažinti savo užsakovą, stebėti jo realią padėtį, kad būtų galima įvertinti, kada jis turi rimtų problemų, o kada piktybiškai išsisukinėja.

Žinoma, vis dar pasitaiko kategorija verslininkų, kurie iš vieno paima tą, iš kito aną, savo versliuką suka, o mokėti niekam neketina. Tokie žada daug, lengvai ir greitai. Dar yra „taupuolių“ kategorija, kuriems labai gaila skirtis su pinigėliu, jie laiką tempia iki paskutiniųjų. Turėjau klientą, kuris už paslaugas atsiskaitydavo tik tuomet, kai reikalas prieidavo iki teismo. Taip par yra „gudročių“, mėgstančių pinigus kelis kartus paleisti į apyvartą. O kol šie sukasi, visiems tenka palaukti. Ir paskutiniai šiame sąraše būtų tie, kuriems apskritai neduota imtis verslo, todėl dažnai iškyla atsiskaitymo problemų.

Beje, iš praktinių pastebėjimų galiu pasakyti, kad jeigu kliento įmonėje yra aplaidžiai tvarkoma apskaita, mokėjimai dažniausiai taip pat vėluoja.

Pasitaiko atvejų, kai klientas ilgą laiką vykdo įsipareigojimus, sąskaitas apmoka laiku, tačiau vieną dieną situacija kardinaliai pasikeičia, jis nustoja mokėti, ima vengti kontakto, nekelia telefono ragelio. Kartais taip elgiasi sąžiningi verslininkai, kai juos užklumpa rūpesčiai ir ima slėgti materialinė bei moralinė našta. Kiekviename versle pasitaiko sunkesnių periodų, to neišvengsi. Deja, tai atsiliepia ir paslaugų teikėjams, tiesiog reikia išlaukti.

– Kada freelanceris gali kreiptis į skolų išieškotojus, teisininkus, antstolius ir tikėtis atgauti savo pinigus? Kokių įrodymų jam reikia turėti?

– Praėjus 1-2 mėn. po sutartyje numatyto ar kitokiu būdu sutarto apmokėjimo termino, rekomenduoju pradėti aktyvius veiksmus. Jokiu būdu nelaukti pusės metų ir ilgiau, nes su kiekviena diena atgauti įsiskolinimą tampa vis sudėtingiau. Pavyzdžiui, jeigu įmonė neatsiskaito 90 dienų, galima įtarti, kad ji apskritai yra nemoki ir jos veiklos tęstinumas kybo ant plauko.

Priimant sprendimą dėl skolos atgavimo, reikia nepamiršti, kad skolų išieškojimas ar teismas neįvyks per keletą savaičių, čia jau skaičiuosim mėnesiais.

Pagrindiniai dokumentai, siekiant išieškoti skolą ir/ar pradėti teismo procesą, yra sutartis ir sąskaita-faktūra. Priklausomai nuo situacijos gali būti pateikiami kiti dokumentai, įvairūs susirašinėjimai ar sukaupti įrodymai, tačiau remiantis jais skolos pripažinimas sudėtingėja.

– Kokių veiksmų nesąžiningo kliento atžvilgiu imasi skolų išieškotojai, kai į pastaruosius kreipiasi nukentėję freelanceriai?

– Nors šiuo metu veikia pusšimtis skolų išieškojimo įmonių, toli gražu ne visos teikia paslaugas freelanceriams, nes atstovauja tik juridinių asmenų (įmonių) interesus.

Slolų išieškotojai rašo ir skambina skolininkui, sudaro mokėjimų planus, priskaičiuoja papildomas išlaidas bei paaiškina pasekmes. Tiesa, tai dažnai būna standartinė procedūra ir ne visada individualiai gilinamasi į situaciją. Informacija apie skolos faktą lieka skolininkų duomenų bazėse, kartais saugoma net iki 10 metų. Jomis naudojasi įvairios įmonės (pavyzdžiui, telekomunikacijų), todėl skolininkams kai kurių paslaugų teikimas gali būti apribotas arba visai neprieinamas.

Ar yra kažkoks terminas, po kurio laisvai samdomas specialistas nebegali kreiptis į skolų išieškotojus? Ar gali freelanceris kreiptis į juos, jei užsakovas vengia sumokėti, tarkime, metus ar ilgiau?

– Skola neturi senaties termino. Į skolos išieškotojus galima kreiptis bet kada, tačiau atsiranda rizika, kad jūsų prašymas nebus priimtas arba bus taikomas ženkliai didesnis išieškojimo mokestis.

– Kiek laiko gali prireikti, kad freelanceris, su skolų išieškotojų pagalba, atgautų savo pinigus? Kaip dažnai to padaryti nepavyksta?

– Vidutiniškai skolų išieškotojai dirba 3 mėn. Pinigų atgavimo sėkmė priklauso nuo skolininko situacijos. Vieni sumoka iš karto vos gavę pranešimą, o kitiems ir trijų mėnesių negana. Per tą laiką kliento situacija gali stipriai pakisti. Patarčiau kontroliuoti darbo eigą bei paprašyti pagrindimo, kodėl būtina tęsti ikiteisminį išieškojimą. Laikas šiuo atveju labai brangus. Todėl noriu akcentuoti, kad svarbu pačiam kuo anksčiau susirūpinti skolos atgavimu ir dėti daugiau pastangų, kad neprireiktų papildomai išlaidauti.

– Kaip suprantu, skolų išieškojimas – ikiteisminis procesas. Kokiais atvejais jis perauga į procesą, sprendžiamą teismuose, į bylinėjimąsi pasitelkiant advokatus?

– Taip, skolų išieškojimas yra ikiteisminė procedūra. Jis dažniausiai išbandomas prieš nutariant kreiptis į teismą. Labai svarbu gerai pasverti, ar šita tarpinė grandis tikrai yra būtina. Vienu atveju, išieškojimas gali būti pigesnis ir greitesnis pinigų atgavimo būdas, o kitu – visiškas laiko praradimas, kurio metu skolininkas gali reikalus sutvarkyti taip, kad neliks galimybės išieškoti pinigų.

– Ar dažnai prireikia bylinėtis teismuose ir ar tai naudinga freelanceriui

– Bylinėtis tenka retai, nes daugelis šio proceso baidosi. Teismas – ganėtinai ilga procedūra, kuri gali trukti nuo 2 mėn. iki 1,5 m. Su advokato paslaugomis tai tampa netgi labai brangia skolų susigrąžinimo forma. Pats bylinėjimasis negarantuoja, kad atgausite įsiskolinimą. Tuomet ne tik kad nesusigrąžinsite pinigų, bet ir būsite padidinę savo išlaidas. Beje, visas išlaidas turėtų dengti skolininkas, tačiau sunku numatyti, kada tai įvyks.

Pasitaiko atvejų, kai geriau nedaryti nieko. Iš neveikiančios ar bankrutavusios įmonės pinigų grąžos nebus arba ji bus tokia maža, jog nepadengs išlaidų. O jeigu jūsų skolininkas yra freelanceris, turi prasmę kreiptis į teismą net jeigu šiandien jis neturi jokio turto. Skola – nenusiplaunanti dėmė ir ji bus išieškoma labai ilgą laiką.

Jau kurį laiką pati dirbate laisvai samdoma specialiste, konsultuojate skolų klausimais. Ar pasitaikė atvejų, kuomet reikėjo pritaikyti skolų išieškotojos patirtį ir išsireikalauti sąžiningai uždirbto atlygio?

– Aš stengiuosi dirbti su, galima sakyti, laiko patikrintais žmonėmis, todėl nemalonių atvejų nepasitaikė. Iš skolų administravimo patirties žinau, kad tarp pastovumo ir amžinybės visgi negalima dėti lygybės ženklo. Todėl stebiu savo klientų veiklą, domiuosi, ar nėra įstrigusių projektų ir ar jų pačių užsakovai yra patikimi. Juk piniginiai reikalai tarsi kortų namelis – jeigu vienas neatgauna pinigų, vadinasi nesumokės ir kitam. Na, o dirbdama su nepažįstamais žmonėmis, bendradarbiavimą pradedu nuo avansinio mokėjimo. Jeigu jis atliekams sklandžiai, turiu pagrindo spręsti apie patikimumą.

Norėčiau paskatinti ir kitus freelancerius saugoti save nuo piniginių praradimų, nebijoti aptarti įvairesnes atsiskaitymo sąlygas, būtinai pasirašyti susitarimus ir nesidrovėti priminti apie savo sąžiningai uždirbtus pinigus.


Į klausimus atsakė skolų specialistė Kristina Šimkuvienė

Agentūra „Moku laiku“ (konsultacijos skolų ir išieškojimo klausimais)

El.paštas: moku.laiku@gmail.com

Kristina Simkuviene skolos freelanceriai

K. Šimkuvienė. Asmeninio archyvo nuotr.

Komentarai

Karantinas kai kuriems freelanceriams reiškia draudimą dirbti. O kaip su įsipareigojimais?

2020.03.16

Teisininko komentaras Vyriausybei nuo pirmadienio paskelbus karantiną, bent dviems savaitėms kai kuriems freelanceriams draudžiama arba pasidaro neįmanoma dirbti: negali išvykti į užsienį, nevyks suplanuoti renginiai, negali teikti kai kurių paslaugų. O daugeliui freelancerių tokia padėtis reiškia pradelstą lizingo ar būsto paskolos mokėjimą, taip pat artėja pajamų deklaravimo ir mokesčių mokėjimo laikas.  Apie teisinį karantino vertinimą […]

Skaityti daugiau

7 patarimai, kurie padės tapti sėkmingu „freelanceriu“

2019.07.05

Dirbti savarankiškai gali bene kiekvienas, tačiau, norint, kad individuali veikla taptų realiu pragyvenimo šaltiniu, o ne papildomu uždarbiu ar hobiu, reikia šiek tiek labiau pasistengti. Štai 7 patarimai, kuriais vadovautis turėtų kiekvienas „freelanceris“.

Skaityti daugiau

Jie – „freelanceriai“. K. Jarmalytė: „Tapyba ant drabužių meną priartinu prie žmonių“

2017.09.10

Rubrikoje „Jie – „freelanceriai“ lankosi kūrėja Karolina Jarmalytė. Naujame interviu mergina atskleidžia, kaip atsisakė aukštų pareigų ir pasinėrė į tapybą, dalinasi mintimis apie savarankišką darbą ir meną, kuris artimas visiems žmonėms. 

Skaityti daugiau
freelanceris

„Freelanceris“ Lietuvoje: kaip pradėti dirbti individualiai?

2016.06.01

Tau seniai atsibodo „ofisinis“ darbas nuo aštuntos iki penktos, rutina ir tai, kad direktorius iki šiol nepadidino algos. Gal verčiau dirbk individualiai ir būk „freelanceris“?

Skaityti daugiau

„Pakrantė“ – gamtos apsuptyje įsikūrusi bendradarbystės erdvė kūrybininkams

2018.12.18

Anot Giedrės Krylovaitės, „Pakrantės“ „coworking’as“ išsiskiria tuo, kad yra įsikūręs gamtos apsuptyje ir yra ideali vieta kūrybininkams, kurie čia gali naudotis net teniso kortais.

Skaityti daugiau

Jie –„freelanceriai“. Grafikos dizainerė Rūta: „Klientai patys dažnai nežino, ko nori“

2018.12.18

Savamokslė grafikos dizainerė įsitikinusi, kad dauguma jos kolegų susiduria su įnoringais klientais, ir atskleidžia savo metodą, kaip kovoti su užsakovais, kurie ir patys ne visuomet supaiso savo įgeidžių.

Skaityti daugiau

Bendradarbystės erdvių tinklas „Happspace“ Kaune „freelanceriams“ siūlo net masažus

2018.12.01

„Happspace“ lokacijose ypatingas dėmesys skiriamas ne tik darbui, bet ir poilsiui, laisvai samdomi specialistai, panorėję, čia gali atsipalaiduoti masažo kambaryje arba numigti būtent tam sukurtoje vietoje.

Skaityti daugiau

Bendradarbystės erdvė „Altspace“ plečiasi: ypač laukia kūrybinių industrijų atstovų

2018.11.06

Didelio susidomėjimo sulaukęs ir didžiules ambicijas pademonstravęs „hub’as“ lapkričio 5 dieną atidarė antrąjį savo padalinį.

Skaityti daugiau
Vilnius Tech Park

Bendradarbystės erdvė „Vilnius Tech Park“: žaliuojanti oazė „freelanceriams“ ir startuolių komandoms

2018.09.27

Rubrikoje „Bendradarbystės erdvės“ – žaliuojančioje Vilniaus oazėje įsikūręs „Vilnius Tech Park“, kuriame vietą atranda ne tik „freelanceriai“, bet ir įvairaus dydžio startuolių komandos bei investuotojai.

Skaityti daugiau

„Jie – „freelanceriai“. Du viename: D. Pauliuščenkaitė – ir meno vadovė, ir tekstų kūrėja

2018.09.23

Deimantė sėkmingai įsisavino dvi specialybes – tekstų kūrėjos bei meno vadovės – ir jau kurį laiką teikia individualias paslaugas tokiems klientams, kaip „Garnier“, „Fructis“ ar „Viaplay“.

Skaityti daugiau